vitC untuk anak anda

by chekna on Wednesday, November 10, 2010

how important the vitC for your children??

Vitamin C
This vitamin is important for keeping body tissues, such as gums and muscles in good shape. C is also key if you get a cut or wound because it helps you heal. This vitamin also helps your body resist infection. This means that even though you can't always avoid getting sick, vitamin C makes it a little harder for your body to become infected with an illness.
Which foods are rich in vitamin C?
***citrus fruits, like oranges
***cantaloupe
***strawberries
***tomatoes
***broccoli
***cabbage
***kiwi fruit
***sweet red peppers
(semuanya ziyad xlayan.. 
bis tu camne?
makan sikit punya memilih, 
mengalahkan org nak pilih menantu..)

so, alternatively mama bg dia makan ni


ziyad start makan vitC ni
sejak dia start dok nursery
nasib baik dia makan

tp xde la suka sgt
selagi xbagi, selagi tu la dia xmintak
kalo mama lupa, xmakan la

baru2 ni plak
try beli yg camni plak


seriously, ketara sungguh perubahannya
suka sgt dia makan benda ni
bagi satu, nak lagi, dan lagi, dan lagi
sedap kot
everytime dia nak makan
mama akan pronounce satu2 alphabet tu
dia akan ulang, tengok & makan
btw, ziyad mmg dah hafal a-z
hari2 dok nyanyi lagu a-z
cuma blom kenal semua huruf je



love each other deeply....

8 blaze of sunshine:

10 said...

betul la depa ni mmg memilih... hawa pun ada juga vitamin yg dia x mkn... rugi ja beli... tp kalo spirulina suka sangat la...

cik puan akish said...

hah betol tu...me bagi probiotic...

echa said...

erhmmm....erisha hari tu makan gak tp sakrg dia dah x nak.tp kalu mkn ubat laju plak dia...pening2..skrg dah x tahu nak bagi mkn aper?huhuhuhu

alyyani said...

scotts mmg supplement harian kan. nak2 mcm anak2 sy yg anta kat nursery :)

chekna said...

aten, dua2 jenis ni ziyad makan, cuma yg a-z tu mmg dia suka sgt.. xpernah try plak spirulina.. sedap ke?

chekna said...

cp akish.. esp baby yg antar nursery, mmg patut kena bagi vitamin tambahan.. xde la skit2 sakit je..

chekna said...

echa, bestnya dia nak makan ubat..si ziyad ni ubat susah sgt nak makan.. smpai kena paksa.. itupun kadang2 dia luah balik.. pening2...

chekna said...

alyyani, scotts kan mmg supplement turun temurun, tp si ziyad ni kalo scott yg cair tu dia xsuka, nak bagi dia makan, sama susah macam bagi ubat.. tu yg beli jenis pastill tu..